October 29, 2010

Menerima ketentuan Qada & Qadar

Assalamualaikum...

Percaya kepada qada dan qadar adalah mempercayai bahawa segala yang berlaku, selepas seseorang berusaha, adalah ketentuan Allah semata-mata. Sebagai seorang Islam wajiblah kita sedar bahawa kita adalah makluk yang lemah, bahawa Allah itulah yang maha Perkasa dan maha Berkuasa dan segala sesuatu adalah berlaku dengan ketetapanNya sahaja. Lantaran itu kita wajib beriman kepada takdir, bahawa segala sesuatu telah ditentukan oleh Allah. (source: Wikipedia)

Bila baca ayat diatas baru aku sedar, kita hanya mampu berrsaha, yang seterusya kita serahkan pada Allah s.w.t. Penat kan klu kita berusaha sorg2 dan harapkan usaha yang kita buat 2 berjaya tp bila berkali2 usaha dan x berjaya oleh itu harus berserah pada qada dan qadar. Begitu juga pada jodoh... kita hanya merancang hanya Allah menentukan... Penah sorg kawan aku putus tunang, terlalu ramai org mengata dari menyokong tapi Alhamdulillah semua dihadapi dengan penuh sabar. Dia penah ckp
"aku dah penat untuk berusaha pertahankan hubungan 2 dan sekarang aku x mampu lagi nak berlari mahupn berjalan bersamayer, hati ini bukan milikyer lagi seterusya aku hanya mampu berserah pd qada & qadar"
. Sekian :-)

No comments:

Post a Comment